Info Link Ads Text

  • Latest News

    Thursday, December 4, 2014

    Sekilas Persamaan Khawarij Dengan Wahhabiyyah Salafi | Manhaj Salafus Shalihin


    Berikut ini akan kami nukil sedikit persamaan diantara Khawarij pada Masa Khalifah Imam Ali dengan kaum wahabi-salafi yang ada pada masa sekarang mulai dari masa Muhammad Ibn Abdul Wahab.


     1. Khawarij
    ·         Mengkafirkan Imam Ali dan Para pengikutnya.
    ·    Menghalalkan darah dan harta kaum muslimin yang tidak mengikuti pendapat mereka.
    ·         Mengarahkan ayat-ayat Al-Qur`an yang ditujukan untuk orang kafir kepada kaum muslimin.
    ·    Kening mereka memiliki tanda sujud (coklat kehitaman), rajin ibadah dan membaca Al-Qur`an namun mereka menghalalkan darah Imam Ali  beserta pengikut Imam Ali.
    ·         Berlepas diri dari Saidina Ustman dan Saidina Imam Ali serta kaum Muslimin dan menghalalkan darah dan harta orang yang menjadi pengikut Imam Ali, walaupun shalat, puasa dan mengucapkan syahadat.
    ·         Berslogan kembali pada hukum Allah namun faktanya mereka kembali kepada pemahaman mereka yang menyimpang dari mayoritas muslimin.
    2.      Wahabi-Salafi
    ·         Mengkafirkan seluruh kaum muslimin yang bertawasul dengan nabi atau orang saleh yang telah wafat.
    ·         Menghalalkan darah dan harta kaum muslimin yang menentang ajaran mereka.
    ·         Mengarahkan ayat-ayat Al-Qur`an yang ditujukan untuk orang kafir kepada kaum muslimin.
    ·      Menampakkan bekas-bekas ibadah dan rajin membaca Al-Qur`an, namun menghalalkan perang melawan orang yang mengeraskan suara dengan zikir,al-fatihah dan shalawat, serta menganggap zikir dengan bilangan tertentu dan selawat sebagai zikir syirik.
    ·         Berlepas diri dari mayoritas umat Islam yang bertentangan dengan mereka. Aqidah mereka adalah menghalalkan darah dan harta kaum muslimin tersebut.
    ·         Berslogan kembali kepada Al-Qur`an dan Sunnah, namun faktanya kembali kepada pemahaman mereka yang menyimpang dengan mayoritas muslimin.


    Dari Ibnu Abbas R.a berkata: “Kalian jangan seperti khawarij, menta’wilkan ayat-ayat kepada ahli kiblat padahal diturunkan berkenaan ahlu kitab dan musyrikin, mereka bodoh dan ilmunya, sehingga menumpahkan darah, merampas harta dan menjuluki ahlusunnah dengan kesesatan, Hendaklah kalian mempelajari ilmu yang berkaitan dengan turunya Al-Qur`an”. Abdullah ibn Umar R.a berkata: “Sungguh mereka melempar ayat-ayat yang diturunkan untuk kaum kafir kepada kaum muslimin.” (H.R al-Bukhari).


    Sumber: Buku Rekam Jejak Radikalisme Wahabi.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Sekilas Persamaan Khawarij Dengan Wahhabiyyah Salafi | Manhaj Salafus Shalihin Rating: 5 Reviewed By: Islam News
    Scroll to Top